Właściciele firm coraz częściej starają się, aby ich biuro było miejscem reprezentacyjnym i przyjaznym pracownikom. Architekci wnętrz prześcigają się w tworzeniu oryginalnych i designerskich przestrzeni. Jednak oprócz świetnego wyglądu, zaczęto przywiązywać wagę również do funkcjonalności i komfortu miejsca pracy.

Biuro staje się środowiskiem ciągle ewoluującym i w którym stale rosną wymagania odnośnie poprawy warunków pracy. Taki stan rzeczy wynika z coraz większej świadomości pracodawców, pracowników i architektów w dziedzinie komfortu pracy. Współczesne trendy w tym zakresie wyznaczają zagraniczne firmy m.in. ze Skandynawii i USA takie jak Google, Apple, Ikea czy Microsoft. Biuro jest miejscem wykonywania pracy przez coraz większą część społeczeństwa, a za biurkiem spędzamy średnio 8 godzin dziennie. Rosnąca świadomość społeczna odnośnie optymalizacji pracy, przekłada się na dążenie do stwarzania większego komfortu i ergonomii w biurach.

Jaką rolę w tym wszystkim pełni akustyka? Okazuje się, że ma ona dużo większe znacznie, niż dotychczas sądzono. Wg. najnowszych badań poziomu satysfakcji w pracy, przeprowadzonych przez Berkley Univeristy of California, wśród 53 tys. pracowników biurowych z USA, Kanady, Europy i Australii, jednym z najczęściej podawanych czynników utrudniających pracę, okazał się hałas oraz poczucie braku komfortu akustycznego.
Podobne badania zostały przeprowadzone w 2015 roku w Polsce, przez Skanską i JLL pod nazwą „Pracownicy sektora zabierają głos w sprawie swojego miejsca pracy”. W badaniu wzięło udział ponad 500 ankietowanych z 7 głównych ośrodków miejskich w Polsce. Okazało się, że czynnikiem wskazywanym najczęściej jako najbardziej przeszkadzający w pracy był ponownie hałas (49% odpowiedzi). Jednocześnie 78% ankietowanych wyróżniło możliwość pracy w ciszy i skupieniu w osobnym pomieszczeniu, jako czynnik najbardziej oddziałujący na ich efektywność.

Przytoczone przykłady badań to tylko nieliczne dowody na to, że hałas ma znaczący wpływ na naszą wydajność w pracy. Ale czym tak naprawdę jest hałas? Otóż jest to pojęcie względne. Przykładowo dla kogoś kto właśnie parzy kawę, odgłos ekspresu nie będzie uciążliwy, ale dla osoby przebywającej w sąsiednim pomieszczeniu i próbującej skupić się na ważnym zadaniu może być już hałasem. W biurze najczęściej przeszkadza nam hałas w postaci rozmów bezpośrednich, telefonicznych np. ze stanowiska kolegi/koleżanki obok, odgłosów urządzeń wyposażenia technicznego (drukarki, kopiarki, komputery), dźwięk dzwonka telefonu czy wspomniany ekspres do kawy. Problemem może być również zbyt głośna praca wentylacji, klimatyzacji lub dźwięki kroków dochodzących z korytarza, klatki schodowej lub piętra wyżej.