Wymagania klienta
Symbioza idealnych warunków studyjnych z ponadczasowym designem.
Pomieszczenia o charakterze odsłuchowym potrzebują restrykcyjnych warunków akustycznych. Komfort pracy w takim miejscu pozwala na osiągnięcie maksimum swoich możliwości, a unikatowy design nadaje pomieszczeniu wybitną tożsamość, dzięki czemu osoba pracująca w tym otoczeniu czuje się wyjątkowo.
Niewielka kubatura pomieszczenia i masywne ściany postawiły przed nami wyzwanie niekorzystnych zjawisk akustycznych. Jednak nasza wiedza, wieloletnie doświadczenie oraz pasja, pozwoliła nam osiągnąć sukces.
Analiza pomieszczenia
W przypadku pomieszczenia o takich wymiarach, długości fal o najniższych częstotliwości pokrywa się z wymiarami ścian. Skutkiem takich zjawisk są fale stojące, a co za tym idzie nie równomierne rozmieszczenie basu w pomieszczeniu. Z racji że w pomieszczeniu występowały powierzchnie równoległe do siebie Dla kompozytora o takim charakterze twórczym jaki posiada Wojtek Urbański kontrola niskich częstotliwości jest bardzo istotna.
Podczas przeprowadzania pomiaru przedwykonawczego oraz wstępnej wizji lokalnej spotkaliśmy się z pomieszczeniem o grubych otynkowanych ścianach i podłodze pokrytej cienką wykładziną dywanową. Dwa otwory okienne oraz dwie pary drzwi zaburzały ciągłość struktury pomieszczenia. Dodatkowo na ścianach były metalowe rury, które generowały rezonanse częstotliwościowe. Już na etapie wizji lokalnej podczas rozmowy z inwestorem słyszalne było zjawisko echa trzepoczącego które jest konsekwencją wielokrotnych odbić od twardych prostopadłych powierzchni. Pomiary potwierdziły tylko nasze wstępne wnioski.
Rysunek 1 – wyniki spektrogramu z pomiarów przedwykonawczych
Projekt akustyczny wnętrza
Dogłębna analiza warunków akustycznych pomieszczenia
Etap implementacji założeń powstałych po analizie pomieszczenia to moment w którym estetyczne walory ustrojów akustycznych dopasowujemy do wyników pomiarów.
- Dwie, precyzyjnie obliczone i odpowiednio rozmieszczone pułapki basowe, do korekty niskich częstotliwości.
- Panele akustyczne na specjalnie wykonanej wcześniej podkonstrukcji z materiałem pochłaniającym, zapewniającym zwiększoną absorpcje dźwięku w celu skrócenia oraz wyrównania czasu pogłosu. Dodatkowo ściana z drzwiami do studia została pokryta materiałem pochłaniającym wykończonym płytą MDF z odpowiednio dobraną perforacją akustyczną.
- Panele akustyczne podwieszane do sufitu w odpowiednio dobranej odległości tak aby zwiększyć chłonność materiału i nadać dodatkowe walory wizualne.
- Na tylnie ścianie z drzwiami w estetyczny sposób został wkomponowany materiał pochłaniający typu PET. Ustrój został zlicowany w taki sposób by drzwi na tylnej ścianie nie były widoczne.
Umieszczone za głośnikami dwa ruchome ustroje pochłaniająco – rozpraszające, poszerzają scenę muzyczną studia, a poprzez podświetlony logotyp nadają identyfikacji personalnej.
Do większości adaptacji wykorzystaliśmy ekologiczne materiały oraz panele wielokrotnego użytku tak, aby w momencie zmiany lokalizacji studia w prostu sposób umieścić je w nowym miejscu. Specjalnie wprowadzony wzór fali na części paneli akustycznych nadaje ponadczasowy i niepowtarzalny styl.
To pomieszczenie po prostu trzeba usłyszeć i zobaczyć. Idealne miejsce do pracy kompozytora/realizatora dźwięku.
Rezultat końcowy
Rekomendowane warunki odsłuchowe, finezyjny design oraz autorskie rozwiązania akustyczne – to przepis na sukces końcowy. Powykonawcze warunki akustyczne dały dowód spełnienia założeń najbardziej surowych standardów studiów nagrań. Takie warunki pozwalają w pełni docenić walory użytego źródła dźwięku. Pionierski wzornictwo i idealnie dobrane rozwiązania akustyczne wpasowały się w gusta inwestora. Wprowadzając wrażenia odsłuchowe na nowa intensywność doznań.
Wykres 1 – Wykres przed i powykonawczy czasu pogłosu T30 w pomieszczeniu odsłuchowym w odniesieniu do zaleceń EBU Tech. 3276
Rysunek 2 – wyniki spektrogramu z pomiarów powykonawczych.
Potrzebujesz porady w kwestii akustyki?